Thursday

dunia ni memang tidak adil. tapi hidup itu ye.
tak adil pada aku sebab, mana adil untuk aku dilahirkan didunia ini bukan sebagai anak putera, tidak adil TMJ dilahirkan sebagai anak putera raja. bila mana orang lain dapat isteri yang baik cantik setia hidup bahagia, tapi orang lain ada yang dapat isteri dayus, atau isteri yang tidak dgr kata atau apa apa. mana adil dia? 

bila rezeki orang ini lebih rezeki orang itu kurang. 

dan hidup ini adil sebab kalau dia jahat, balasan akan tetap diberi di akhirat, kalau isteri kita dayus, suami kita sabar, akhirat akan dibalas, kalau rezeki kita kurang, akan juga ada hikmah. orang kata, kita hidup tak pernah nak sempurna, atau tiada insan sempurna. tapi aku ada terjumpa satu quote,

"     kesempurnaan - adalah piala yang ingin dijulang oleh siapa siapa yang menjadikannya sehelai pakaian yang bisa menaikkan level-nya dari manusia lain, lalu cemburu dan ke"tidak-puas"an itu adalah adi beradik yang melekit di dinding prinsip yang kita  pertahankan. Sedangkan kita ini sebenarnya "sempurna" dalam ke"tidak-sempurna"an; hanya jika kita faham untuk melihat kekurangan dan kelebihan itu adalah sama rata.  "